Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Kunst- en designklas ontwerpt voor cliënten van Gemiva

Brugklasleerlingen van scholengemeenschap Willem van Oranje in Oud-Beijerland ontwikkelden de afgelopen weken activiteiten voor mensen met een beperking. Dit deden de leerlingen tijdens hun talenturen Art, design & media. Op maandag 20 februari presenteerden ze de resultaten van hun kunst- en designproject in activiteitencentrum Calypso in Zwijndrecht. Calypso is een dagbestedingslocatie van Gemiva voor mensen met een verstandelijke beperking. "Het was ontzettend leuk om met leerlingen te werken aan een project dat zo direct een maatschappelijk doel heeft", aldus kunstdocent Rianne Vos.

Twee leerlingen overhandigden de eindproducten van het project aan de mensen die dagbesteding hebben in Calypso. Zij kregen materialen die een beroep doen op de zintuigen: zien, horen, voelen. Leerlingen maakten bijvoorbeeld een windgong van oude sleutels, een memoryspel, een beleefspel en houten dozen die verschillende geluiden maken als je ze heen en weer beweegt. Ook was er een doos met stoffen aan de buitenkant die allemaal anders voelen. "Lekker zacht", reageert de cliënt die dat voorwerp in ontvangst neemt.

Nieuwe ervaring

Het idee voor dit kunstproject ontstond in het contact tussen de kunstdocent Rianne Vos en Irma de Vries, activiteitenbegeleider bij Gemiva. Irma: "Het leek ons gaaf om de talenten van de leerlingen in te zetten om materialen te ontwikkelen die wij kunnen gebruiken bij onze activiteiten." Rianne vult aan: "Voor de leerlingen een kans om iets te betekenen voor een ander en tegelijkertijd kennis te maken met mensen met een beperking." Het project startte met een gastles die Irma met een collega gaf. Irma: "We namen de 32 leerlingen mee in ons werk in de gehandicaptenzorg. En dan vooral in het activiteitencentrum waar wij werken. De klas was geïnteresseerd, deed actief mee en deelde open hun eigen ervaringen. In de tweede helft van de les lieten we ze kennismaken met materialen die wij gebruiken tijdens activiteiten. Het meeste van wat we meebrachten was zelfgemaakt. Leerlingen reageerden nieuwsgierig. Het zien, voelen, meemaken wat onze cliënten meemaken. Het was voor hen een super leuke en positieve nieuwe ervaring."

Ketting

Inspiratie

Aan het einde van de gastles kregen de leerlingen de opdracht om zelf materialen te ontwerpen die Irma en haar collega's op Calypso kunnen gebruiken. Twee opdrachten waren al heel concreet: het maken van een memory-spel en het ontwerpen van een windgong met sleutels. "Maar de gastles had genoeg inspiratie gegeven voor andere ideeën", vertelt Rianne, "De leerlingen gingen in groepjes van twee of drie aan de slag en aan het einde van het blokuur waren al diverse andere mooie creaties zichtbaar. Die hebben ze in een volgend blokuur afgemaakt. Ik ben heel trots op het werk dat wij hier vandaag konden presenteren." "En wij zijn er heel blij mee", reageert Irma, als alle creaties gepresenteerd zijn. "Voor ons was dit een spannende, leuke en leerzame ervaring. Het was een mooie samenwerking, met een geweldig resultaat en voor herhaling vatbaar!"